
Málta nemzetközi repülőtere (angolul Malta International Airport, máltaiul Ajruport Internazzjonali ta’ Malta, IATA: MLA, ICAO: LMML) a nagy sziget közepén, Flal Luqa helyi tanács területén van. Brit katonai repülőtérként épült a második világháború előtt, polgári utasforgalmat 1958 óta bonyolít le. Többször bővítették, ma az utas- és teherforgalom mellett a máltai haderő egységeinek is otthont ad, és 1978 óta itt rendezik évente az Air Rally of Malta légibemutatót. A nemzeti légitársaság, az Air Malta hazai repülőtere. Az ACI-EUROPE (Airport Council International – Europe) tagja.
Története
A brit légierő, a RAF 1936-ban határozta el egy repülőtér építését a már meglévő (Flal Far és Kalafrana) mellett. Helyszínül Luqa községet választották. A község komoly fejlődésnek indult a repülőtér építése alatt (1937-1940).
A többi repülőtér háborús sérülései miatt ez lett Málta nemzetközi polgári repülőtere, első utasterminálját 1958-ban adták át a forgalomnak.
1977-ben elkészült az új kifutópálya, merőlegesen a régire. 1992-ben adták át az új épületeket, ezzel a régi repülőtér 35 év után bezárt. Ma itt van az állami Air Malta légitársaság székhelye. A többször meghosszabbított kifutópálya mára a tanács egész területét átszeli. 2010-ben a luqai repülőteret választották az Év repülőterének Európában, és negyedik helyezett lett az 5 millió fő alatti forgalmat lebonyolító repülőterek között világszerte.
A repülőtér ma
A repülőtér ma két kifutópályával, taxiutakkal és kilenc repülőgép-parkolóval üzemel.
Ezek közül a 7-es a máltai hadsereg használatában van, a 9-es az utasterminál előtti 14-18 férőhelyes parkoló. A többi nagyobbrészt használaton kívül van. Az utasterminál előtt 50 000 m²-es közúti parkoló van. Az utasterminálban két külön szinten van az indulási és érkezési csarnok. Az éttermek, üzletek mellett van egy külön VIP-épület államfők számára. A régi utasterminál ma a teherforgalmi központ.
A repülőtér felszereltségéhez tartozik egy MSSR radar (monopulse secondary surveillance radar), ami mindkét kifutó forgalmát figyelemmel kíséri; egy meteorológiai állomás; és egy Doppler-radar a viharok figyeléséhez. A fő kifutópályától északra található a tűzoltóépület. A repülőtér 9-es tűzvédelmi kategóriába tartozik.
Forgalmának felét a nemzeti légitársaság adja, az utazások 23%-át bonyolítják le diszkont légitársaságok. 2010-ben 14 új útvonalat nyitottak különböző légitársaságok, így jelenleg 76 európai, észak-afrikai és közel-keleti repülőtér felé van közvetlen összeköttetése.
Szolgáltatások
Malta Airport MetOffice
A Malta Airport MetOffice (Máltai repülőtéri meteorológiai szolgálat) a Máltai nemzetközi repülőtér része, egyben az országos meteorológiai szolgáltatásért is felelős Máltán. Bár elsősorban a légi közlekedést szolgálják, a nyilvános szektor részére is szolgáltatnak.
A MetOffice a következő szolgáltatásokat nyújtja:
Ötnapos időjárás-előrejelzés, többek között legmagasabb és legalacsonyabb hőmérséklet, várható időjárás, aktuális hőmérséklet, szélirány és sebesség.
Részletes napi előrejelzés, 6-8 óránként frissítve
Részletes időjárási megfigyelések napi szinten
Háromnapos tengerészeti előrejelzés
UV-index és hőségriadó-jelentés
Grafikus szélirány, -sebesség és hőmérsékleti térkép a Földközi-tenger körzetére
Izobár-térkép és műholdképek az aktuális időjárásról
A felszerelést Doppler radar, automatikus mérőállomások alkotják, utóbbiakból nyolc található Malta és Gozo szigetein. Emellett egy repülőtéri időjárásmegfigyelő rendszer is található a repülőtéren, amely megfelel a Meteorológiai Világszervezet (World Meteorological Organization) és a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (International Civil Aviation Organization) előírásainak. Az automatikus állomások megfelelnek az ISO 9001:2008 előírásnak.
A MetOffice információkat kap a madridi Agencia Estatal de Meteorología szervezettől és a brit meteorológiai szolgálattól, többek között a readingi European Centre for Medium-Range Weather Forecasts numerikus időjárási modelljeit.
Autókölcsönzés, taxi és parkolás
Az érkezési csarnokban több autókölcsönző is képviseli magát ( Avis, Budget, Europcar, Hertz, Dollar Thrifty, Sixt ).
Taxik bármikor elérhetők. Rögzített árak vannak, előreváltott jegyek kaphatók a repülőtér csarnokában lévő pultnál. Más esetben tanácsos még utazás előtt taxit foglalni valamelyik megbízható társaságnál. A repülőtér parkolója jelentősen bővült a 2009-es átalakítás során.
Vásárlás és étkezés
A repülőtér épületében számos üzlet található, például újságárus, virágbolt és vámmentes üzlet is. Emellett éttermek és italárusító helyek is találhatók, egy részük az épület nyilvános részében, más részük az indulási váróban.
Felszereltség
Automatikus pénzváltó és pénzfelvevő automaták állnak rendelkezésre a váróban és az érkezési folyosón. Éjjel-nappal nyitvatartó pénzváltó van az érkezési csarnokban is. Ezen kívül posta és telekommunikációs központ is található a terminálban. A repülőtér egész területén kábel nélküli internetszolgáltatás van. Szintén folyamatosan lehetőség van elveszett bőröndök bejelentésére és a csomagok biztonságos fóliázására.
A repülőtér akadálymentesített, a mozgáskorlátozottak gond nélkül eljuthatnak a repülőgépig illetve vissza, van számukra mosdó és telefon is. Lehetőség van parkolóhely foglalására is. Az utasszolgálatnál kerekes szék igényelhető.
A La Valette Club jóvoltából a VIP vendégek számára rendelkezésre áll a La Valette Lounge (indulás és érkezés). Itt szintén ingyenesen érhető el az internet kábelen és kábel nélkül is.
A repülőtér teljesen felszerelt konferenciatermekkel rendelkezik.
Szolgáltatások minősége
Az üzemeltető befektetései nem csak a terminál csinosítására irányultak, hanem a személyzet képzésére is, hogy a szolgáltatások minősége növekedjék. E törekvéseket két nemzetközi elismeréssel jutalmazták:
A kategóriája (1-5 millió utas) legjobb repülőterének járó ACI Europe Awards, és
a kategóriákon felüli Best Airport in Europe az ACI Airport Service Quality (ASQ Survey) alapján.
Skyparks Business Center
A nemzetközi repülőtér területén található Skyparks 9 emeletes, 3100 nm² alapterületű irodaépülete energiatakarékos kivitelezésével az országban elsőként pályázott a BREEAM (BRE Environmental Assessment Method) igazolásra, hogy az első A fokozatú épület lehessen Máltán. Az épület különböző cégek otthona lesz, mint éttermek, élelmiszerboltok, bank, írószerbolt és dohánybolt. Ezen kívül egy fitness és wellnes center, egy gyermekmegőrző és egy 160 helyes parkoló is lesz.
Megközelítés
A repülőtér közúton gyorsan megközelíthető a sziget nagy részéről, parkolóhelyek is bőségesen állnak rendelkezésre. A repülőtéren számos autókölcsönző is megtalálható. A főváros, Valletta mindössze 5-10 percre van autóval.
Autóbuszjáratok (2018. decemberi adatok):
71 (Valletta-Zurrieq)
72 (Valletta-Qrendi)
73 (Valletta-Zurrieq)
117 (Mater Dei kórház-Repülőtér-Mqabba/Qrendi)
119 (Marsaskala-Marsaxlokk-Birzebbuga-Repülőtér)
135 (Mater Dei kórház-Repülőtér-Marsaskala)
201 (Rabat-Repülőtér)
N10 (éjszakai körjárat, San Giljan-Repülőtér/Marsaskala/Zurrieq)
X1 (expressz, Repülőtér-Cirkewwa)
X2 (expressz, Repülőtér-San Giljan)
X3 (expressz, Repülőtér-Rabat-Bugibba)
X4 (expressz, Valletta-Repülőtér-Birzebbuga)
TD2 (expressz, San Giljan-Repülőtér)
Balesetek és incidensek
1960. január 5.: A British European Airways Vickers 701 Viscount típusú gépe 102 utassal leszállás után a kifutópályán gurult, amikor a hidraulikus nyomás csökkenése miatt irányíthatatlanná vált, és a kifutópályáról letérve az irányítótoronynak ütközött. Komolyabban senki sem sérült meg, de a repülőgép tönkrement.
1973. november 25.: A KLM légitársaság 861-e járata, egy Boeing 747 247 utassal Amszterdamból tartott Tokióba, amikor három arab fiatal eltérítette. Dom Mintoff miniszterelnök személyesen tárgyalt a túszejtőkkel, mire szinte az összes utast és nyolc légikísérőt szabadon engedtek. Néhány emberrel a gép folytatta az útját, az akció Dubajban véráldozat nélkül lezárult.
1985. november 24.: Az EgyptAir 648-as járata (Boeing 737) Athénból Líbiába tartott, amikor gépeltérítők Máltán leszállásra kényszerítették. 5 túsz kivégzése után az egyiptomi terroristaellenes egységek megrohanták a gépet, erre az eltérítők az utasokkal teli zárt gépben kézigránátokat robbantottak. Az akció több mint hatvan utas, néhány biztonsági őr, a személyzet néhány tagja és az eltérítők életébe került.
1988. december 21.: A skóciai Lockerbie fölött Abdelbaset al-Megrahit líbiai hírszerző felrobbantotta a PanAm 103-as, London-New York járatát (Boeing 747-121). A periratok szerint Máltán csempészték a robbanóanyagot az Air Malta KM 180 (Málta-Frankfurt) járatára, amely a frankfurti ellenőrzés ellenére átjutott a PanAm 103A (Frankfurt-London), majd a transzatlanti járatra is.
1997. június 9.: Az Air Malta KM 830-as járatát (a Zurrieq nevű Boeing 737) egy bombával fenyegetőző férfi Isztambul helyett Kölnbe téríti. A tárgyalás alatt II. János Pál pápa merénylőjének, Mehmet Ali Agcának a szabadon engedését követelte. Végül a merénylő megadta magát, senkinek nem esett bántódása.
2011. február 21-én két líbiai pilóta – állításuk szerint mindketten ezredesek – dezertált és landolt Máltán egy-egy Mirage F1 vadászgéppel, miután megtagadták a parancsot, hogy civil tüntetőkre lőjenek.